2017. július 6., csütörtök

Finn nyelv kezdőknek 18. lecke

Toinen vaikea asiakas - Másik nehéz ügyfél

Tämä kamera täytyy vaihtaa. Se ei toimi. Ezt a fényképezőgépet ki kell cserélni.
 Vai niin. Mikä vika siinä on? Csak nem. Mi a baja?
 En minä tiedä. Se ei toimi, se on rikki, kuuletteko? Nem tudom. Nem működik, rossz, hallja-e?
 Kuulen, minulla on hyvät korvat. Mutta … Hallom, jó fülem van. De ...
 Katsokaa itse, filmi ei liiku. Näettekö? Nézze meg maga, a film nem mozdul. Látja-e?
 Näen, minulla on hyvät silmät. Mutta miksi … Látom, jó szemem van. De miért ...
 Minulla on kiire. Antakaa minulle heti toinen, parempi kamera! Sietek. Azonnal adjon nekem egy másikat, egy jobb fényképezőgépet.
 Vai onko teillä jalat? Van (egyáltalán) önnek lába?
 On, minulla on kaksi jalkaa. Van, két lábam van.
 Ja kaksi kättä? Jos on, niin ottakaa tämä kamera ja tuokaa minulle toinen. Nopeasti! És két keze? Ha igen, úgy vegye el ezt a fényképezőgépet, és hozzon nekem egy másikat. Gyorsan!
 Kuulkaa nyt, hyvä herra … Hallgasson csak ide, kedves uram ...
 No mitä te vielä haluatte sanoa? Puhukaa! Onko teillä suu, onko telillä kieli? Ettäkö te ymmärrä mitään! Minkälainen myyjä te oikein olette? Na, mit akar még mondani? Beszéljen! Van-e önnek szája, van-e önnek nyelve? Nem ért ön semmit sem! Milyen eladó ön egyáltalán?
 En minä olen myyjä. Minä olen asiakas! Én nem vagyok eladó. Én vásárló vagyok.

 
 

 
Hyvä – parempi – paras

Milloin tulet meille?
Kun tulet meille, saat kahvia ja kakkua.
(nincs külön nyelvtani rész)
 
 
 Olvasmány:

- Virtanen täällä, päivää. Kuulkaa nyt, se meidän uusi televisio ei toimi. Se on kai rikki, siinä on hyvin huono kuva.
- Vai niin.
- Minä luulen että se täytyy vaihtaa. Tuokaa meille tänään toinen, parempi televisio.
- No, ehkä minä ensin katson mikä vika teidän televisiossanne on. Tämä „Top Star” on kyllä paras televisio, mitä meillä on.

 

Jos ihmisellä on hyvät silmät, hän näkee hyvin.
Jos hänellä on hyvät korvat, hän kuulee normaalisti.
Ihmisellä on kaksi kättä, oikea ja vasen.
Hänellä on myös kaksi jalkaa.
Jos ihminen on pitkä, hänellä on myös pitkät kädet ja jalat.


Szavak:


 itse (-ä-n) saját maga, önmaga
 jalka (-a jalan) láb
 kamera (-a-n) fényképezőgép
 korva (-a-n) fül
 kuulla (kuule/n-t-e-mme-tte-vat) hall
 liikkua (liiku/n-t liikkuu liiku/mme-tte liikkuvat) mozog
 mikään (mitään minkään) valami
 ei mikään semmi
 paras (-ta parhaan) legjobb
 parempi (parempaa paremman) jobb
 rikki rossz
 silmä (-ä-n) szem
 suu (-ta-n) száj
 toimia (toimi/n-t-i-mme-tte-vat) működik
 täytyy kell
 vaihtaa (vaihda/n-t vaihtaa vaihda/mme-tte vaihtavat) vált
 vika (-a vian) hiba